Welcome to Ghana - Reisverslag uit Kasoa, Ghana van Marlies Kramer - WaarBenJij.nu Welcome to Ghana - Reisverslag uit Kasoa, Ghana van Marlies Kramer - WaarBenJij.nu

Welcome to Ghana

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

30 Oktober 2012 | Ghana, Kasoa

Hoi allemaal,

Laat ik maar bij het begin beginnen. Zaterdag zijn Jeroen en ik lekker uit eten geweest bij de japanner in Hillegom. Toen we wilde afrekenen bleek dat Jeroens ouders de rekening al hadden betaald! Hoe lief is dat!!!
Bij thuiskomst moest ik nog mijn tas inpakken. Ik had al wel veel klaargelegd maar moest nog wel alles in mijn backpack proppen. Na 2 uur had ik er genoeg van en ben ik bij Jeroen in bed gekropen, die gewoon al lag te slappen.
Zondagochtend hebben we samen de laatste dingen ingepakt. Vervolgens was het op naar Schiphol. Koffers weggebracht en nog wat gedronken met mijn gevolg; mijn ouders, zusjes, zwager, Annika en natuurlijk Jeroen. En toen was daar toch echt het moment van afscheid nemen aangekomen :’(. Ik vond het best zwaar om iedereen daar zo achter te laten!

In het vliegtuig kregen we te horen dat we wat vertraging opliepen omdat er 2 mensen te laat waren. Die waren op dat moment bijna bij het vliegtuig. Daarna werd er een vrouw onwel op het toilet en moesten we wachten tot de ambulance er was. Uiteindelijk is die vrouw van boord gehaald, en konden we een uur later toch vertrekken. Door omstandigheden vlogen we er wel korter over en zo waren we alsnog om 20 uur lokale tijd in Accra.
In het vliegtuig was ik ook nog wel verdrietig. Eenmaal in de lucht mocht ik het boek openmaken wat ik gekregen had. Er staan allemaal leuke en lieve berichtjes in van vrienden en familie. Dat vrolijkte me ontzettend op, zo leuk al die foto’s en berichtjes! Wat een werk moeten mijn zusjes hieraan hebben gehad, maar ik ben er heel blij mee :D

In de wachtrij voor de douane zag ik Ingrid al staan, die samen met mij de orientatie hier doet. Na een uur waren we door de douane, dat is snel voor hier, meestal duurt het 2 uur. We moesten zelfs nog wachten op onze koffers. Op een gegeven moment duurde het zo lang voordat mijn tassen kwamen dat ik bang begon te worden dat ze niet mee waren gegaan. Maar gelukkig kwamen ze na een poosje toch tevoorschijn.
Nog even geld gewisseld, waarbij ik al gelijk opgelicht ben :(. Ik had haar E100,- gegeven en toen ik in het hotel mijn geld natelde, had ik maar cedis ter waarde van E50,-. Lekker begin, welkom in Ghana.

We zouden buiten opgewacht door Robert, het hoofd van de Dawn Foundation (voor het voorlichtingswerk). Maar eenmaal buiten zagen we niemand met een bordje. Na een poos wachten en buiten rondjes lopen, toch maar naar binnen gegaan en ja hoor, daar stond hij! Gelukkig hadden we elkaar gevonden en konden we vertrekken naar Kasoa.
Ze rijden hier als idioten! Tussen banen in, link en rechts inhalen, mensen half van de weg duwen etc. Ondertussen toeteren ze constant naar iedereen. Oh ja, er steken ook gewoon overal mensen over, waar natuurlijk ook naar getoeterd moet worden. Het moet wel leuk blijven natuurlijk ;).
Het hotel is heel basic, maar we hebben een super ruime kamer met airco en een venitilator! Er staat ook een tv, maar die doet het natuurlijk niet. Die staat er alleen voor het idee.

Gisterochtend werd ik om 5.15 wakker van de hitte en de zon. De stroom was weer eens uitgevallen, dus de ventilator stond uit.
Om 9 uur werden we opgehaald voor een ontbijt bij Roberts moeder. Brood met ei, dus best luxe. Na het ontbijt gingen we naar het kantoor voor een kennismaking en daarna wat eerste dingen regelen. Stephanie, een andere vrijwilliger, zit hier al langer en heeft ons een beetje wegwijs gemaakt. Ik heb ook een dongel voor mijn netbook en een ghanese sim gekocht. Die sim heeft kuren en kan soms niet smsen naar nederland, internet doet het helemaal niet. Op mijn netbook heb ik wel internet, maar dat gaat heel langzaam en vaak kan de pagina niet geladen worden. Dat wordt geen beeldbellen ben ik bang :’(. Ik wou gister dit verhaal op mijn waarbenjij zetten, maar dat lukte gewoon niet. Heb ook tijdelijk mijn nederlandse sim gebruikt, zodat ik Jeroen nog een smsje kon sturen.

Het is hier heel anders. Waar je aan denkt bij Afrika, zo is het hier. Voor mij in ieder geval. Overal drukte en bedrijvigheid. Er lopen veel vrouwen met van alles op hun hoofd; schalen met zakjes water of eten, houten vitrinekastjes met koeken of zakjes pinda’s erin, grote kannen. En het blijft allemaal staan, heel bijzonder. Iedereen kijkt naar je en roepen obruni (blanke) naar je. Het afval wordt hier gewoon op de straat gegooid. Er zijn ook gewoon geen vuilnisbakken. Voelt heel tegennatuurlijk om het gewoon op straat te gooien. Na een paar uur was ik helemaal gesloopt en deden mijn voeten pijn van het lopen over zandweggetjes in de hitte. Het is hier zo benauwd warm, je zit gelijk onder het zweet. Ik stink volgens mij ook wel een beetje.
Mijn stemming wisselt hier van ‘kijk mij nou lopen over een markt in Ghana, hoe awesome is dit!’ naar ‘wat doe ik hier? Kijk dan wat een troep overal! Op sommige plekken stinkt het echt naar rottend afval’ als ik wat meer moe wordt.

‘s Avonds weer gegeten bij Robert. Hij zou ons eigenlijk ophalen, maar na een poosje zijn we zelf maar vertrokken omdat hij maar niet kwam.
Zijn moeder was er niet, maar hij hoefde het alleen maar op te warmen. Rijs met vis in rode saus. Maar geen visfillet, nee gewoon 2 hele visjes, soort grote sardientjes. Zo smaakte het in ieder geval. Maar gewoon met hoofd en alles eraan. Ik hoefde dat gelijk al niet meer. Heb het wel geprobeerd, maar was niet echt lekker. De rijst en saus was prima.
Daarna hebben we een beetje gechilled in onze kamer. Terwijl ik dit stukje aan het typen was viel de stroom weer uit, opeens alles donker, airco en ventilator uit… Gelukkig duurde het deze keer kort en was het vrij snel weer terug. Hier zou Jeroen nog veel winst kunnen behalen, hij had gewoon mee moeten gaan om het electriciteitsnetwerk te verbeteren :D.

Vanochtend zouden we weer bij Robert ontbijten, maar om 8.45 werd er op de deur geklopt dat het ontbijt hier klaarstond omdat Robert niet kon ofzo. We konden naar het kantoor komen als we klaar waren. We hebben maar rustig aan gedaan, want anders staan we vast een tijd daar te wachten.
Om 9.30 vertrokken we naar the office, helemaal verdwaald natuurlijk. Daar waren we al bang voor. Uiteindelijk toch Robert gebeld, die ons wat advies gaf. Uiteindelijk hebben we het gevonden omdat iemand anders uit het kantoor naar de weg is gelopen en ons mee heeft genomen. We hebben er een uur over gedaan! Maar zoals verwacht, is Robert er nog niet. Dus heb ik even de kans op te proberen om mijn verhaaltje deze keer wel op waarbenjij te krijgen… Maar helaas, deze keer lukte het ook niet. Het begint aardig frustrerend te worden!
Vandaag hebben we les gehad over hoe we de voorlichting kunnen doen en contacten kunnen leggen met de gemeenschap. Beetje langdradig en veel gewoon voorlezen uit het boek.
Daarna heeft Stephanie ons het Justab hospital laten zien. Echt super klein, een schattig klein ziekenhuisje. We zijn ook langs een kraampje geweest voor mijn telefoon, dus hopelijk doet het internet het zo wel.
En waarschijnlijk donderdag naar mijn gastgezin, spannend!!! Nu nog maar even genieten van een douche en toilet :).


Liefs Marlies

  • 30 Oktober 2012 - 17:19

    Ansie:

    Meissie!! Wat zei ik nou! Niet je NL sim meenemen! :P :P Nougoed...als je hem maar niet laat liggen zoals ik heb gedaan (A)

    Haha, maar goed. Wat een leuk verhaal om te lezen! Al die details ook, super!! Het lijkt me zeker wennen zo over die markt, en je moet maar gewoon denken dat je op een soort festival bent...daar gooit iedereen ook z'n troep gewoon neer ;) Alleen geen mensen die het opruimen, dat is wel vreemd... je zou verwachten dat dat weer voor een hoop werkgelegenheid zou zorgen dan...

    Hey, en als iemand je begrijpt over het geen internet hebben en soms dagenlang dus niet via die weg kan communiceren met je vriendje ben ik het wel... :( Zij hebben daar zeker geen McDonalds waar je door middel van een McFlurry te kopen een internet bon krijgt? ;) (Zelfs dat werkte 75% van de tijd niet,maar het is tenminste iets ;))

    Hou je taai en geniet er van he!! Je hebt het beloofd :P

    Ik kijk uit naar het volgende verhaal! En ja, je boekje was echt heel toff om te zien :D

    Xxxx
    Ansie

  • 30 Oktober 2012 - 17:47

    Floor:

    Ha die Marlies!

    Leuk om je verhaal te lezen! Ik zie alles helemaal voor me. Jammer dat het zo tegen zit met de sim en het internet. Had je nog een whatsapje gestuurd, maar die heb je vrees ik niet ontvangen. Jaja, je moet geduld hebben met de zaken daar, maar daar wen je wel aan!;). Je hebt al heel wat indrukken en belevingen zo te lezen! En je moet maar denken..iedereen stinkt daar, haha..en anders is het het vuil op de straat wel dat alles overheerst:p. Pas je op voor oplichters en enge weggebruikers daar?! Nou meiske, superleuk nu al van je te horen en ik ben reuzebenieuwd naar je volgende verhaal!! Succes en plezier met je gastgezin en je werk! You go girl!!
    Xxx Floor


  • 30 Oktober 2012 - 17:56

    Laurien:

    Hoi lieverd!

    Wat fijn om te horen dat je veilig aan bent gekomen in Ghana. :) Natuurlijk is het super wennen daar! Het is natuurlijk ook een wereld van verschil (is natuurlijk ook 1 van de redenen dat je bent gegaan).

    Echt leuk om te lezen over die vrouwen met al die manden enz op hun hoofd. Hoe kan dat toch echt he :P En dat internet is inderdaad irritant, maar ja, het is niet anders.
    Ben blij dat je het boekje zo leuk vindt :) Moet wel toegeven dat de meeste lof ervoor naar Roos gaat. Die heeft er echt het meeste aan gedaan.
    Ben echt onwijs trots op je!

    Heel veel liefst uit het super regenachtige en koude Nederland!

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Laurien

  • 30 Oktober 2012 - 18:31

    Esther:

    Wow Marlies, wat een verslag. Met alles wat je al gezien en meegemaakt in zo'n korte tijd hebt lijkt het wel alsof je er al een paar dagen zit.
    Een land vol tegenstellingen zo te horen maar toch zo ongelooflijk gaaf om mee te mogen maken.
    Al dat afval op straat, komen daar geen ratten en muizen op af? Ik ben in ieder geval blij dat ik niet kan ruiken, scheelt weer hihi. En jou ruiken ze toch niet meid, hun neuzen zijn er allang aan gewend.
    Hopelijk zijn de internet problemen snel van de baan ook al ben ik bang dat het misschien daar wel zo zal blijven.
    Succes met alles, we blijven je volgen...

    Liefs Esther

  • 30 Oktober 2012 - 19:27

    Kasper:

    Wat een andere wereld zeg. Ik vind het wel waanzinnig knap van je. Doe de eerste paar dagen rustig aan om alles op je in te laten werken.

    Dikke kus,
    Kasper

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Actief sinds 25 Okt. 2011
Verslag gelezen: 1085
Totaal aantal bezoekers 69486

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 21 Januari 2013

Ghana

30 Oktober 2011 - 17 November 2011

Costa Rica

Landen bezocht: