Het acclimatiseren is begonnen - Reisverslag uit Kasoa, Ghana van Marlies Kramer - WaarBenJij.nu Het acclimatiseren is begonnen - Reisverslag uit Kasoa, Ghana van Marlies Kramer - WaarBenJij.nu

Het acclimatiseren is begonnen

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

31 Oktober 2012 | Ghana, Kasoa

Dinsdag 30 okt
Zittend op het terrasje van het hotel is het toch gelukt mijn verhaaltje op waarbenjij.nu te plaatsen, jeeee. Wat was ik blij dat het eindelijk gelukt was! Ik wou gelijk wat foto’s uploaden, maar toen was de accu van mijn netbookje leeg. En ik kon hem niet opladen want de stroom was er weer eens uit..
Na een paar uur kwam die weer terug en heb ik hem gelijk opgeladen. Gelukkig lukte het na het eten aardig snel om wat foto’s erop te zetten :D.
’s Avonds hebben we weer gegeten bij Roberts moeder. Stuk lekkerder deze keer. Yampurree (lijkt op aardappel) met een sausje met corned beef. Was erg lekker, goed gekruid ook. Zijn moeder was wel licht beledigd dat ik niet alle yam op had gegeten, was echt super veel.

Om 21.15 viel de stroom voor de 3e keer uit, hoe irritant is dat!! Het duurde steeds langer voordat ie weer terug kwam. Ondertussen loopt de temperatuur dan lekker op. Gelukkig zijn ze (nog) niet zo lang als overdag.
Heb nog wel ff lekker met Jeroen kunnen chatten op skype. Want bellen, zelfs zonder beeld, lukt niet echt. Wel even geprobeerd dus heb hem even vaag in beeld gehad.


Woensdag 31 okt
Vandaag was een chill dag, en die was welkom. Stephanie moest ochtends lesgeven over HIV in een van de dorpjes. Ingrid wou graag mee, dus die vertrok gelijk na het ontbijt.
Zelf heb ik heerlijk uitgeslapen. De stroom bleef aan voor de verandering, dus de temperatuur was aangenaam :). Daarna heb ik nog een poosje gelezen, voordat ik op pad ging.
Ik wou vandaag internet voor op mijn telefoon regelen en nieuwe slippers kopen, aangezien ik van mijn huidige slippers een wondje had gekregen. Robert had gezegd dat Dyna (werkt op het kantoor) wel zou weten waar ik dat alles kon doen. Kom ik bij het kantoor en ja hoor… niemand. Dan maar Stephanie bellen waar we de vorige keer heen waren gegaan.
Uiteindelijk is het allemaal gelukt en heb ik nu eindelijk dan toch internet op mijn mobiel :D. Je begrijpt ik was suuuuper blij! Ik heb ook nog een paar slippers en een paar jezus-nikes gekocht. Ik weet het, ze zijn lelijk, maar stevige open schoenen zijn hier wel prettig. Ik ben toch al aan de man, dus hoef geen indruk te maken op de mannen hier ;).

Ik ben best trots op mezelf dat ik alles toch wel mooi even in mijn eentje heb geregeld. Ik begin al een beetje ingeburgerd te raken en dat voelt goed! Ik heb een taxi en een trotro genomen, spulletjes op de markt gekocht en het belangrijkste ik ben niet verdwaald! Oh, en ik heb me ook niet al te erg laten afzetten. Ze verhogen hun prijzen bijna altijd voor blanken volgens mij, maar het kan ook te zijn. De taxi vroeg opeens een te hoge prijs, die ik niet betaald heb. De slippers waren 3 cedi (ong E1,50), maar de man bij de sandalen wou er 15 cedi voor hebben, dat vond ik wel een groot verschil. Dus uiteindelijk heb ik ze meegenomen voor 10 cedi (ong E4,50). Die man vond het geweldig dat ik aan het afdingen was, en zei daarna gelijk dat hij me amazing vond en of hij mijn nummer mocht hebben. Dat heb ik maar beleefd afgeslagen :).
Later vroeg nog een andere man ook om mijn nummer, toen maar gezegd dat ik geen ghanees nummer had.

Wat ik de vorige keer nog vergeten was te vertellen is dat toen we in Justab Hospital waren, er een verpleegkundige was die gelijk aan ons vroegen of we wel eens ‘black’ waren gegaan. Want dat kon ze toch wel aanraden, hahahaha. Een ander vroeg of we wel koekjes of iets anders hadden meegenomen voor haar. Een van de dokters verzekerde me dat hij echt geen aap was, ook al wist hij dat alle blanken dat eigenlijk dachten over zwarte mensen. Ik heb er maar een beetje om gelachen en geprobeerd een grapje van te maken.

Ze hebben hier genoeg bakbananen en daar maken ze dus ook van alles van. Ze roosteren ze op een bbq, je kan ze ook in kleinere stukjes kopen met een soort sambaldip, ze maken er een soort chips van, en het wordt ook gebruikt in fufu, het typische avondmaal hier. Morgen ga ik naar mijn gastgezin, dus dan zal ik het ongetwijfeld gaan proeven.
Mijn gastgezin is een nieuw gastgezin, ze hebben dus nog nooit een blanke bij hun thuis gehad. Dat is aan de ene kant heel leuk, maar aan de andere kant ook wel moeilijk. Want ze weten dus bijna niks over mijn cultuur en welke verschillen we zullen tegenkomen. Verder weet ik alleen dat ze veel kinderen hebben en dat ze (gelukkig) stroom hebben. Al valt ie vast wel geregeld uit. Ben erg benieuwd!

Zo voor het laatst bij Roberts moeder eten en daarna mijn voorlopig laatste nacht met enige vorm van luxe. Bij het gastgezin in er vast geen douche, echt toilet en ventilator. En dan volgende week beginnen met werken.

liefs Marlies

  • 31 Oktober 2012 - 17:34

    Floor:

    hey Liesje!

    je mag zeker trots zijn op jezelf! Knap dat je nu al in een je eentje met de troto bent gaan shoppen. Haha, jezus-nikes? Foto! Das idd een goeie om te zeggen dat je geen Ghanees nummer hebt. Voor je t weet wordt je platgebeld door Ghanezen die je niet eens meer kent:p. Ik ben benieuwd hoe het gastgezin en de Fufu:p je gaan bevallen.

    Liefs Floor

  • 31 Oktober 2012 - 22:27

    Laurien:

    Hahaha! Marlies en jezus-nikes! Het is maar goed dat het hier zwart op wit staat, want ander zou je het later ontkennen ;) Ik wil natuurlijk nog wel een foto zien waar je ze ook aan hebt he!
    Fijn dat je al wat meer aan het wennen bent daar. En knap dat je helemaal alleen naar die markt bent gegaan en niet eens verdwaald! Dat toch altijd wel spannend.

    En heel goed hoor, lekker afdingen! Je ziet dat ze het bijna waarderen als je het doet, dus waarom niet.. En je slippers zijn gelukkig wel mooi :P
    Wat apart zeg, die vrouw met die vitrine op haar hoofd. Lijkt me toch wel een flinke hoofdpijn trigger, maar waarschijnlijk zijn ze eraan gewend...

    Ben super benieuwd naar je gastgezin!
    En niet je nummer aan enge mannen geven he :P (ook niet aan leuke ivm Jeroen ;)) Ook al ben je nu ghana's next topmodel ;)

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 01 November 2012 - 12:11

    Esther:

    Cedi, trotro, fufu en jesus-sandalen?? Que? allemaal nog nooit van gehoord maar zo leer je nog eens wat.
    Ja, dat afzetten is te verwachten maar gelukkig vinden ze afdingen heel normaal. Wij nederlanders zijn het alleen niet zo gewend.
    Dat mensen zo makkelijk je nummer vragen had ik niet verwacht. Vind ik best wel eng.
    Apart personeel hebben ze in het Justab Hospital, ik moest verschrikkelijk lachen toen ik het las.
    Ik vind het heel knap dat je al die dingen toch maar even alleen heb geregelt want je bent toch maar mooi een blanke vrouw in haar uppie. Go Marlies!
    Nu maar hopen dat er toch de een of andere vorm van luxe is bij je gast gezin al is het maar een ventilator want van die hitte kan je toch knap beroerd worden en lijk het mij moeilijk om te functioneren.

    Ik blijf je volgen meid vanuit het koude, miserabele Nederland.

    Esther xx

  • 01 November 2012 - 20:08

    Christina:

    Tsjee, Marlies, dat moet je ook eens proberen met zo'n vitrinekastje op je hoofd! Te gek zeg, en dan al die termen die je gebruikt, wat zijn jezus-nikes in vredesnaam? En wat wordt er bedoeld met "black " gaan? Ik ben benieuwd hoe het je bevalt in het gastgezin en hun "luxe" Wat zijn we dan verwend en dan is er hier ook nog een heel ander klimaat.... Ben ook heel benieuwd naar je werkervaring en ik blijf je volgen.

    Dikke knuffel......

  • 01 November 2012 - 20:52

    Marlies Kramer:

    Hahaha, jezus nikes zijn van die stevige loopsandalen, te zien op de laatste foto.
    Black gaan betekent dat je met een zwarte man naar bed bent geweest ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Actief sinds 25 Okt. 2011
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 69484

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2012 - 21 Januari 2013

Ghana

30 Oktober 2011 - 17 November 2011

Costa Rica

Landen bezocht: